Timber
Het Motorstraatgebied is van oorsprong een bedrijventerrein dat in het afgelopen decennium in transitie is naar een gemengd gebied. De komende jaren worden meer woningen in het Motorstraatgebied gerealiseerd in het kader van de groei van de stad in de invloedssfeer van Hart van Zuid en de doelstellingen van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ). Het gebied heeft potentie om meer woningen en een grotere differentiatie woningen te realiseren.
Aan de Dordtsestraatweg te Rotterdam worden 38 midden koopappartementen gerealiseerd van houtbouw. De appartementen hebben een woonoppervlakte van ca. 65 m2 groot met drie kamers, inpandige bergingen en excellente fietsparkeerruimte.
Het huidige plan Timber is nog een voorlopig ontwerp en wordt nog verder uitgewerkt. Het is daarom mogelijk dat er het een en ander nog wordt gewijzigd, denk aan bijvoorbeeld parkeren en de entree.
Heb je interesse in Timber of ben je een omwonende en wil je op de hoogte gehouden worden? Schrijf je hier in en ontvang onze nieuwsbrieven.
Bereikbaarheid
Gezien de Tandwielstraat alleen bereikbaar wordt voor langzaam verkeer, is de locatie Dordtsestraatweg 89-95 voor autoverkeer op termijn alleen bereikbaar via de Jan Ligthartstraat naar de Batterijstraat.
Verder is de locatie door de nabijheid van OV-knooppunt Zuidplein goed bereikbaar met openbaar vervoer. De ambitie van de Ontwikkelvisie is om de verbindingen voor de voetganger naar het OV-knooppunt te verbeteren. Het Motorstraatgebied is daarnaast goed aangesloten op het fietsnetwerk van Rotterdam. Ruim voldoende en gebruiksvriendelijke fietsparkeerplekken stimuleren het gebruik van de fiets.
Collectieve voorzieningen
In Timber zullen een aantal collectieve voorzieningen komen zoals een atelier ten behoeve van de bewoners, een gezamenlijk dakterras en elektrische deelauto’s.
Duurzaam wonen
Timber is duurzaam en toekomstgericht. Het gebouw is energiezuinig en voldoet dus aan alle nieuwe duurzaamheidseisen, is gezond en betekent comfortabel wonen.
Binnentuin
Naast de bouw van Timber ontstaat er ook een collectieve binnentuin, waarvan de gemeente Rotterdam eigenaar wordt. De binnentuin grenst aan de achterkant aan de Batterijstraat en is toegankelijk voor heel de buurt. Naast de grote gemeenschappelijke binnentuin heeft elke woning een eigen buitenruimte.
Bouwmethode
Timber zal worden gebouwd met een bijzondere bouwmethode, namelijk met een duurzaam houtbouwsysteem. Het houtbouwsysteem is een demontabel houtbouwskeletbouwsysteem, waarmee geen roofbouw op de aarde wordt gepleegd. Het ontwerp van de hoofddraagconstructie, gevels en kozijnen bestaan bijna volledig uit hout. Hierdoor ontstaat er een kortere bouwtijd en lage faalkosten door gebruik van prefab. Daarnaast wordt door deze bouwmethode de overlast en CO2 uistoot beperkt. De bouwmethode maakt gebruik van kwalitatief hoogwaardige en duurzame materialen.
Parkeren
Er wordt ruimte gecreëerd voor ca. 6 inpandige parkeerplaatsen, die toegewezen worden aan de bewoners. Ook komen er twee deelauto's op een vaste plaats in de openbare ruimte voor bewoners. Daarnaast is er plek voor ca. 147 fietsparkeerplaatsen!
Planning
Momenteel wordt het vergunningstraject opgestart. Wij verwachten de start van de bouw in Q4 2024 en de oplevering circa een jaar later.