Binnenkort in Presale *Schrijf je in!*

De Lakenpoort
Alle vragen op een rij

Veelgestelde vragen

We hebben de meest gestelde vragen over De Lakenpoort voor je verzameld. Lees ze hieronder.

We hebben ze gerangschikt in 7 rubrieken. Klik op de rubriek om de bijbehorende vragen zichtbaar te maken of te verbergen. 

  • Home
  • Veelgestelde vragen

Er zijn tal van redenen waarom je zou willen wonen in De Lakenpoort, maar laten we het kort en krachtig samenvatten: 
 
- Op wandelafstand van het historisch centrum met alle gezelligheid 
- Op steenworp afstand van station Leiden Centraal 
- Uitstekende bereikbaarheid per bus of trein 
- Goede ontsluiting via snelwegen, Leidse Ring Noord, fiets- en voetpaden 
- Nabijheid van voorzieningen in het project zelf en in de omliggende centrumwijken 
- Genieten van uitzicht op de hogere verdiepingen (toren 2 is 90 m. hoog) 
- Gemeenschappelijk dakterras op de 7e verdieping 
- Collectieve ruimte voor bewoners op de 1e verdieping  
- Groen dakpark exclusief voor bewoners van De Lakenpoort op 1e, 2e 3e verdieping van de laagbouw 
- Twee of drie toegewezen fietsparkeerplaatsen in de gemeenschappelijke fietsenstalling in toren 2 
- Gemeenschappelijke fietsenstalling voor bezoekers 
- Iedere woning een ruime loggia over de gehele breedte van de woning 
- Parkeergarage voor bezoekers 
- Genieten van gasloos nieuwbouwcomfort met vloerverwarming en -koeling 
- Hoogwaardige isolatie & beglazing dus ene laag energieverbruik en een gunstig energielabel 
- Duurzaamheid in overvloed 
- Klaar voor de toekomst! 
 
En natuurlijk nog veel meer! De Lakenpoort biedt een prachtige combinatie van comfort, duurzaamheid en een unieke woonbeleving. 
 
(NB Slechts voor een beperkt aantal (grotere) woningen is een parkeerabonnement voor een eigen auto in de eigen parkeervoorziening beschikbaar). 

  • Toren 1 betreft een kantoortoren met ca 12.000 m2 bvo kantoorruimte. 
  • Toren 2 betreft een woontoren met 345 koop en/of huurwoningen, waarvan 225 tweekamerwoningen (waarvan 176 betaalbare koop of huur) en 120 drie- of 4 kamerwoningen. Tevens zijn er 48 individuele externe bergingen voor eigenaren van de 345 woningen in toren 2, deze worden separaat verkocht. 
  • Toren 3 betreft een woontoren met 218 woningen met 197 sociale huurwoningen en 21 middeldure huurwoningen. Tevens zijn er 48 bergingen voorzien. (Toren 3 wordt waarschijnlijk verkocht aan Portaal).
  • Naar verwachting een gezondheidscentrum op de eerste verdieping in toren 3.
  • Collectieve ruimte voor bewoners van toren 2 op de 1e verdieping van toren 2.
  • Detailhandel/lichte horeca in de commerciële ruimten van de begane grond van alle torens.
  • Een parkeervoorziening met 132 parkeerplaatsen voor gebruikers van de kantoren/commerciële ruimten en bezoekers van deze ruimten en die van de woningen.
  • Een speciale logistieke straat t.b.v. bevoorrading, pakketdiensten, afvalinzameling commerciële ruimten. Deze speciale straat is voorzien van pakketboxen. Zo wordt bevoorrading via hoofdentrees aan de Schipholweg vermeden. 
  • Diverse fietsparkeervoorzieningen onder alle torens voor zowel gebruikers/bewoners als voor hun bezoekers. Collectieve opstelplekken voor scooters achter het gebouw.
  • Collectieve WKO-voorziening (verwarmings- en koelingsaansluiting in de woning, inclusief warm tapwater).
  • Groene entreehoven, dakterrassen (één per woontoren), daktuinen op 1e, 2e en 3e verdieping van de laagbouw en ‘kijktuinen’ op de hogere verdiepingen. 

Deze komt op de 1e verdieping en is toegankelijk voor alle bewoners van toren 2. De functie van deze collectieve ruimte is nog nader in te vullen. Te denken valt aan: gemeenschappelijke woonkamer, werkruimtes / kantoren, fitness, laundry, etc. of een combinatie van verschillende van deze voorbeelden. Afhankelijk van de uiteindelijke functie van deze collectieve ruimte, kan een vergoeding gevraagd worden voor individueel gebruik van deze ruimte.  
 

En natuurlijk is er in De Lakenpoort ook ruimte voor groen! Er komen diverse groene 'kijktuinen' op de hogere daken om plaats te bieden aan zowel waterberging als flora en fauna. Daarnaast komen er op de lagere daken gemeenschappelijke dakterrassen om lekker even buiten te zitten en elkaar te ontmoeten. 

Je kunt je fiets gemakkelijk stallen in de collectieve fietsenstalling op de begane grond of op de tussenverdieping. Deze bevindt zich tussen de begane grond en de 1e verdieping. Op de begane grond is een speciale borstelgoot die helpt om je fiets naar de tussenverdieping te brengen.  
 
De kopers van een Tussenappartement type A hebben twee toegewezen stallingsplekken in de fietsenstalling. Voor de kopers van de andere woningtypen zijn dit drie toegewezen stallingsplekken. 
 
De fietsenstalling is voorzien van speciale plekken voor bakfietsen. Achter het gebouw aan de spoorzijde zijn stallingplekken voor scooters voorzien voor zowel bewoners als bezoekers 
 
Je bezoek parkeert hun fiets in de speciale bezoekersfietsenstalling. Deze bevindt zich op de begane grond onder de laagbouw tussen toren 2 en toren 3.   

Aan de achterkant van de laagbouw worden 20 opstelplaatsen voor scooters gerealiseerd. Achter toren 1 (kantoren) wordt tevens een scooteropstelplaats voor 18 scooters gerealiseerd. Alle scooteropstelplaatsen zijn voor algemeen gebruik. Dus zowel kantoorgebruikers, gebruikers van commerciële ruimten, bewoners en hun bezoekers mogen gebruik maken van deze stallingsplaatsen

Op de 1e t/m 5e verdieping zijn 48 losse bergingen beschikbaar voor aankoop. De prijzen volgen nog. Tijdens de verkoopfase worden de prijzen van de bergingen vermeld op de prijslijst.

In de hoofdentree op de begane grond bevinden zich de postkasten.  
 
Het gebouw is voorzien van een zogenaamde logistieke straat. Per toren is een laad- en losplek voor pakketdiensten en bestelbussen voorzien. Ten behoeve van het afleveren van pakketten komen er speciale pakketkasten nabij de laad- en losplek in de logistieke straat. De bezorger plaatst de pakketten in de pakketkast en jij haalt je pakket eruit wanneer het je uitkomt. De logistieke straat is toegankelijk voor pakketdiensten binnen venstertijden. Bijvoorbeeld tussen 8.00u en 20.00u. De exacte venstertijden moeten nog worden bepaald, maar zullen zijn afgestemd op de reguliere bezorgtijden van pakketdiensten. 

Het project De Lakenpoort ligt aan de Schipholweg. De Schipholweg maakt onderdeel uit van de Leidse Ringbaan Noord en is een belangrijke straat om de stand in- en uit te komen. Tussen het gebouw en de rijweg ligt een breed voet- en fietspad, die tevens veel door voetgangers en fietsen gebruikt wordt. Laden- en lossen is derhalve niet mogelijk aan de Schipholweg. Derhalve is er gekozen voor een logistieke straat aan de spoorzijde van het complex en deze te combineren met de parkeervoorziening. Voor kantoren en enkele grotere woningen worden abonnementen uitgegeven. Er zullen geen individuele parkeerplaatsen worden uitgegeven.  De parkeervoorziening betreft ca 132 parkeerplaatsen:

  • Per toren is er 1 laad- en losplek voorzien voor pakketdiensten en overige bevoorrading met bestelbussen.
  • Parkeergarage op -1 met totaal 39 parkeerplaatsen. Deze plaatsen zijn voorzien voor de bezoekers van zowel de bewoners als de bezoekers van de kantoren en overige commerciële ruimten
  • 15 (buiten kantoortijden 17) reguliere parkeerplaatsen op maaiveldniveau in de logistieke straat. Op de maatgevende zaterdagavond (dan zijn er de meeste bezoekers) kan tevens de laad- en losplaatsen gebruikt worden, omdat deze op zaterdagavond zeer beperkt in gebruik zullen zijn.
  • 39 parkeerplaatsen op maaiveldniveau in de logistieke straat. Deze plaatsen zijn uitgevoerd als mechanische plaatsen in zgn. combiliften[1]. Deze plaatsen zijn beschikbaar voor vaste parkeerders met een abonnement (enkele bewoners van grotere woningen en medewerkers van de bedrijven). Dergelijke systemen – in diverse varianten - zijn op vele plaatsen in Nederland toegepast, waaronder De Pulse in Amsterdam Zuidoost en bij de Hugo de Grootstaete aan de Hugo de Grootstraat in Leiden.
  • 21 parkeerplaatsen zijn per autolift bereikbaar vanuit de parkeergarage op -1 naar +1 en 17 plaatsen op +2. Een dergelijk systeem voor het ontsluiten van de parkeerplaatsen via autoliften is onder andere toegepast bij wooncomplex The Red Apple in Rotterdam. Naast de autolift is een reservelift beschikbaar. Autoliften zijn er in diverse soorten en maten en hebben in het algemeen een snelheid van 0,2 tot 0,6 m/sec. Dit wil zeggen dat vanuit de parkeerkelder de parkeerlaag op +1 in minimaal 15 seconden en op +2 in minimaal 20 seconden wordt bereikt.

[1] https://www.carparkers.nl/parkeersystemen/semi-automatische-parkeersystemen/combilift-543

 

Voor de kantoren en enkele grotere woningen worden abonnementen uitgegeven. Er zullen geen individuele parkeerplaatsen worden uitgegeven. De totale parkeervoorziening betreft circa 132 parkeerplaatsen: 
- Per toren is er één laad- en losplek voorzien voor pakketdiensten en overige bevoorrading met bestelbussen. 
- 39 parkeerplaatsen in de parkeergarage op -1. Deze plaatsen zijn voorzien voor de bezoekers van zowel de bewoners als de bezoekers van de kantoren en overige commerciële ruimten. 
- 15 (buiten kantoortijden 17) reguliere parkeerplaatsen op maaiveldniveau in de logistieke straat. Op zaterdagavond kunnen tevens de laad- en losplaatsen gebruikt worden, omdat deze op zaterdagavond zeer beperkt in gebruik zullen zijn.  
- 39 parkeerplaatsen op maaiveldniveau in de logistieke straat. Deze plaatsen zijn uitgevoerd als mechanische plaatsen in zgn. combiliften. Deze plaatsen zijn beschikbaar voor vaste parkeerders met een abonnement (enkele bewoners van grotere woningen en medewerkers van de bedrijven).  
(Dergelijke systemen – in diverse varianten - zijn op vele plaatsen in Nederland toegepast, waaronder De Pulse in Amsterdam Zuidoost en bij de Hugo de Grootstaete aan de Hugo de Grootstraat in Leiden).  
- 21 parkeerplaatsen zijn per autolift bereikbaar vanuit de parkeergarage op -1 naar +1 en 17 plaatsen op +2.  (Een dergelijk systeem voor het ontsluiten van de parkeerplaatsen via autoliften is onder andere toegepast bij wooncomplex The Red Apple in Rotterdam. Naast de autolift is een reservelift beschikbaar. Autoliften zijn er in diverse soorten en maten en hebben in het algemeen een snelheid van 0,2 tot 0,6 m/sec. Dit wil zeggen dat vanuit de parkeerkelder de parkeerlaag op +1 in minimaal 15 seconden en de parkeerlaag op +2 in minimaal 20 seconden wordt bereikt). 

Voor toren 2 zullen maximaal 15 parkeerabonnementen voor de grotere woningen worden uitgegeven. Deze abonnementhouders kunnen hun auto dan parkeren op de 1e of 2e verdieping via de autolift of op de plaatsen met een combilift in de logistieke straat. Er zullen geen individuele parkeerplaatsen worden uitgegeven.

Daarnaast heeft de ontwikkelaar nog diverse parkeerplaatsen in de omgeving in haar bezit:
6 parkeerplaatsen aan de Parmentierweg op ca 2 min lopen
5 parkeerplaatsen in de parkeergarage onder Rijnveste op ca 5 min fietsen
26 parkeerplaatsen in project Clusius aan de Wassenaarseweg 64 op ca 7 min fietsen

Deze parkeerplaatsen kunnen (uitgaande van de geldende regels binnen de VVE’s van deze parkeervoorzieningen) door ontwikkelaar te koop aangeboden worden tegen een nader te bepalen koopsom.

Informeer hiervoor bij de makelaar.

Deze parkeerplaatsen zullen niet beschikbaar zijn voor de kopers van een Tussenappartement type A.

Tijdens de bouw van De Lakenpoort zullen in parkeergarage(s) in de omgeving parkeerplaatsen worden gehuurd voor het bouwplaatspersoneel. Deze parkeerplaatsen zullen na afronding van de bouw (binnen de geldende voorwaarden van betreffende parkeervoorziening) vrijkomen en beschikbaar gesteld kunnen worden aan kopers in toren 2.

Voor De Lakenpoort worden door de gemeente Leiden géén parkeervergunningen in openbaar gebied aan de bewoners uitgegeven.

Toren 1 is bestemd voor kantoren. In principe loopt de bouw van toren 1 mee in de bouwstoom van toren 2 en 3. Maar er bestaat ook een kans dat toren 1 in een later stadium gerealiseerd wordt.

Deze ruimte is gereserveerd voor een commerciële functie. Je kan hierbij denken aan winkelruimte of horeca.

Conform gemeentelijke regels is het woonprogramma (alleen appartementen) als volgt: 
35% (= 197/563) sociale huurwoningen, te realiseren in toren 3 
35% (= 197/563) middeldure koop en/of huurwoningen 
30% (= 169/563) vrije sector koop en/of huurwoningen 
 
Voor middeldure koopwoningen gelden de landelijke regels van Betaalbare Koopwoningen. Dit betreft een woning van maximaal € 405.000,-- VON (prijspeil 2025). 
 
Voor een middeldure huurwoningen gelden de landelijke regels conform Wet betaalbare huur 
 
De verdeling van dit programma is als volgt: 
Alle 197 sociale huurwoningen bevinden zich in toren 3 
21 middeldure huurwoningen bevinden zich in toren 3 
176 betaalbare koop- en/of middeldure huurwoningen in toren 2 
169 vrije sector koop- en/of huurwoningen in toren 2 

De woningen in toren 2 worden uitgegeven als koop- en/ of huurwoningen. Er bestaat een kans dat de woningen (voor een deel) worden verkocht aan een belegger, die deze woningen zal verhuren als middeldure en/of vrije sector huurwoningen. Deze website is gericht is op de koopwoningen binnen toren 2.  
 

Toren 3 betreft een woontoren met 218 woningen (197 sociale huurwoningen en 21 middeldure huurwoningen). (Toren 3 wordt waarschijnlijk verkocht aan de plaatselijke woningbouwvereniging Portaal). 
 

Toren 1, 2 en 3 worden ongeveer 60, 90 en 72 meter hoog (in genoemde volgorde).

Zeker, er wordt een Vereniging van Eigenaren (VvE) opgericht zodra de opleverdatum in zicht is. Deze VvE zal verantwoordelijk zijn voor het beheer en (groot) onderhoud van het volledige gebouw, inclusief de ‘kijktuinen’ en gemeenschappelijke dakterrassen. Tevens zorgt de VvE voor een opstalverzekering van het pand.  
 
Gedetailleerde informatie over de VvE, inclusief de maandelijkse VvE-bijdrage, zal tijdens de officiële verkoopfase beschikbaar zijn in de VvE-akte en bijbehorende splitsingstekeningen.  
 
De geschatte kosten voor de Vereniging van Eigenaren van toren 2 bedragen ongeveer: 
€ 100 - € 150 per maand voor een Tussenappartement type A 
€ 125 - € 200 per maand voor een Hoekappartement F of Laagbouwappartement type E en G 

In de eerste tranche van 51 appartementen bekijken we de marktvraag voor koopappartementen, in deze eerste tranche komen alle woningtypen voor. Op de pagina ‘De appartementen’ vind je alle info over de 32 Tussenappartementen type A, de 8 Hoekappartementen type F en de 3 Laagbouwappartementen type E/G.

Absoluut! Alle appartementen in toren 2 hebben een ruime loggia van ongeveer 6 m2 of circa 10 m2. Voor de appartementen vanaf 50 m. hoog (vanaf de 16e verdieping) geldt dat de buitenruimten met schuiframen open en dicht gezet kunnen worden. Zo kun je al vroeg in het seizoen beschut buiten zitten.  


Wat het extra leuk maakt, is dat je zelf kunt kiezen aan welke kant van het gebouw je jouw appartement koopt. Wil je meer schaduw dan kies je voor de noordoostzijde met het ochtendzonnetje. Of gaat jouw voorkeur uit naar de middag- en avondzon, kies dan voor een appartement aan de zuidwestzijde met uitzicht naar het centrum en richting de zee.  


 
En dat is nog niet alles. Als bewoner van toren 2 heb je ook toegang tot de daktuinen op de eerste, tweede en derde verdieping van de laagbouw en het dakterras op de 7e verdieping. De buitenruimte is hier in overvloed.  

Bij de afwerking van de woningen in De Lakenpoort wordt aandacht besteed aan jouw wensen. Er zijn een aantal onderdelen naar eigen smaak aan te passen, zoals bijvoorbeeld de keuken. Afhankelijk van het woningtype geldt dit ook voor de badkamer. Daarnaast komt er een uitgebreide optielijst voor bijvoorbeeld elektra en binnendeuren.

De woning wordt in principe met keuken opgeleverd. Omdat keukeninrichting vaak persoonlijk en smaakgebonden is, is hiervoor een stelpost beschikbaar die je naar eigen inzicht kunt besteden bij de keukenleverancier van het project. De hoogte van de stelpost per woningtype wordt in de Technische Omschrijving vermeld.  
 

Tussenappartement type A:  
Bij dit woningtype wordt gebruik gemaakt van een geprefabriceerde badkamer en toiletruimte. In de technische omschrijving staan deze badkamers en toiletruimten omschreven. 
 
Hoekappartement type F en laagbouwappartementen E en G: 
Deze woningen worden opgeleverd met sanitair en tegelwerk in de badkamer. Binnen het standaardpakket zijn er verschillende keuzemogelijkheden voor tegels en sanitair beschikbaar. Je kunt ook kiezen voor andere mogelijkheden buiten het standaardpakket. Je kunt hierover t.z.t. meer informatie krijgen bij de kopersadviseur van de aannemer, zodat je de badkamer naar jouw voorkeur kunt aanpassen. 
 

De Lakenpoort is klaar voor de toekomst als het gaat om verwarming en koeling. Het gebouw is gasloos en energiezuinig, en het maakt gebruik van collectieve (warmte)pompen met bodembronnen (WKO), buffervaten voor warm water en een aansluiting op stadsverwarming om aan de piekvraag te kunnen voldoen. De WKO haalt in de winter warmte uit de bodem en in de zomer koelte.  
 
De collectieve WKO wordt tevens gebruikt door de kantoortoren (toren 1), zodat de restwarme bij het koelen van de kantoren kan worden omgezet naar warmte en warm tapwater voor de woningen. Dit slimme energiesysteem voorziet in de verwarming en koeling van je woning, evenals in het warme tapwater (kranen, douche) dat je dagelijks gebruikt. Zo ben je klaar voor een duurzame en comfortabele toekomst!  
 
Het koelen van de woning betreft enkele graden ten opzichte van de buitentemperatuur en werkt door gekoeld water door de vloerverwarmingsleidingen te laten stromen. Er komen geen radiatoren in het appartement. 
 

Uiteraard! De duurzame woningen in De Lakenpoort worden volledig gasloos opgeleverd.

Je hebt uiteraard nog steeds de controle over je woningtemperatuur met je eigen digitale thermostaat. Je kunt het zo comfortabel maken als je wilt.

De woningen hebben allemaal voorlopig energielabel A++ of A+++. Dit label staat voor een duurzame en energiezuinige woning, wat bijdraagt aan lagere energiekosten en een verminderde ecologische voetafdruk. Tijdens de verkoopfase wordt het voorlopige energielabel per bouwnummer aangegeven in de prijslijst.  
 

De Lakenpoort bevindt zich naast het centraal station en de binnenstad, tussen het spoor en de Schipholweg. Zowel het spoor als de Schipholweg produceren geluid. De projectontwikkelaar, de gemeente en de omgevingsdienst hebben gezamenlijk besloten om veel extra maatregelen boven het vereiste Bouwbesluit te nemen: 
 
1) Geluidwering van de gevel  
Een deel van de woningen krijgen een extra gevelwering van ten minste +3 dB t.o.v. de op het moment van indiening van de bouwaanvraag geldende wet- en regelgeving.  
  
2) Contactgeluidisolatie  
Alle woningen in het plan krijgen een extra isolatie tussen woningen van ten minste +10 dB voor contactgeluid (zwevende dekvloer) t.o.v. de op het moment van indiening van de bouwaanvraag geldende wet- en regelgeving. 
  
3) Luchtgeluidisolatie  
Alle woningen worden uitgevoerd met 280 mm dikke woningscheidende betonwanden om de luchtgeluidisolatie tussen woningen te verbeteren ten opzichte van de 250 mm beton die benodigd is om aan het Besluit bouwwerken leefomgeving te voldoen. Hiermee wordt de kans op geluidhinder verminderd. 
  
4) Liftgeluid  
Er worden zodanige voorzieningen getroffen dat het maximaal installatiegeluid vanwege de liftinstallatie 3 dB lager is dan de op het moment van indiening van de bouwaanvraag geldende wet- en regelgeving. 
   
5)  Buitenruimten  
Bij de woningen in de toren vanaf de 16e verdieping zal op de balkons een glazen geluidscherm worden toegepast met twee vaste delen en één schuifdeel, boven de gesloten balustrade van deze balkons.  
 
6) Gemeenschappelijke geluidluwe buitenruimten  
Er wordt een gemeenschappelijke geluidluwe buitenruimte gerealiseerd op de 7e verdieping van toren 2 met een 1,2 meter hoge gesloten balustrade wordt deze ruimte geluidsluw. 
 
7) Stille gevel  
Tevens worden woningen voorzien worden van een ‘stille gevel’. De stille gevel wordt gerealiseerd door middel van een Duco Panel met daarachter een te openen deel, hiermee kan ook ’s nachts tijdens het slapen een raam open gezet worden zonder dat er gelijk een grote hoeveelheid geluid binnenkomt. Dit is een zeer grote plus. 
  

In de eerste verkoopfase worden de appartementen op de 23e tot en met 26e verdieping van toren 2 aangeboden. De hoogte hiervan is circa 71, 74, 77 en 80 m boven vloerpeil. Daarnaast worden er in de eerste verkoopfase ook drie appartementen op de 4e verdieping van de laagbouw aangeboden.

De afstand tussen de appartementen in toren 2 en de kantoortoren (toren 1) bedraagt ongeveer 26 - 29 meter. De afstand tussen de appartementen in toren 2 en de andere woontoren (toren 3) bedraagt ongeveer 30 - 34 meter.  
Om een vergelijking te geven; de gemiddelde afstand tussen twee tegenoverliggende rijwoningen is  ongeveer 20 meter. Dus bij Lakenpoort geniet je van een ruime opstelling en genoeg privacy!  

De plafondhoogte van de woningen bedraagt ca 2.60 meter. Dit zorgt voor een ruimtelijk en licht gevoel in de appartementen.

Je kunt je eenvoudig inschrijven als belangstellende en op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen van ons nieuwbouwproject via de knop 'Interesse' op deze website. Gewoon even je gegevens achterlaten en we houden je regelmatig op de hoogte met informatieve e-mailnieuwsbrieven. Mis niets en schrijf je nu in!

Je koopt de grond van Ontwikkelcombinatie Schipholweg Ontwikkeling CV (een 50/50 samenwerking van VORM Ontwikkeling B.V. en Oudendal Groep) en sluit de koopovereenkomst met hen.  
 
De aannemingsovereenkomst wordt gesloten met de aannemer van het project, waarschijnlijk is dat VORM Bouw B.V. Deze aannemer bouwt jouw woning en is jouw contactpersoon tijdens de bouwperiode. Voor vragen over meer- en minderwerk kun je tijdens de bouwvoorbereidingsfase bij de kopersadviseur van de aannemer terecht. 

Op de website zijn op dit moment verschillende impressies en sfeerplattegronden te zien. Dit geeft een goede indruk van het gebouw en de appartementen.  


De komende maanden werkt het ontwikkelteam de stukken verder uit zodat de officiële verkoopdocumentatie (Contracttekeningen, Technische Omschrijving, Koop- / aannemingsovereenkomst) tijdens de Presale / Start Verkoop beschikbaar is. 

De woningen worden verkocht door makelaar Natacia Rademaker. Zij is jouw eerste aanspreekpunt als je een appartement wilt kopen. Deze expert vertelt je alles over de woning, toont je de mogelijkheden, en neemt het papierwerk voor haar rekening. Het verkoopteam staat voor je klaar.

Je kunt eenvoudig de beschikbaarheid van jouw favoriete woning controleren in de woningzoeker op onze website. Als je meer informatie wilt of vragen hebt over een specifieke woning, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons verkoopteam. We helpen je graag verder!

Een 'optie' op een bouwnummer is een periode waarin een woning exclusief voor jou is gereserveerd. Tijdens deze periode kun je al je vragen stellen en krijg je de kans om de woning aan te kopen. Het kan voorkomen dat een optie op een bouwnummer weer beschikbaar komt, dus het is altijd de moeite waard om te informeren.

Ja, na het (online) ondertekenen en ontvangen van de koop- en aannemingsovereenkomst door alle partijen heb je nog een wettelijke bedenktijd. Dit is ook duidelijk vermeld in de contracten.

De toewijzing van de woningen gebeurt met zorg en we streven ernaar om zoveel mogelijk mensen hun eerste voorkeur te geven. Meer informatie vind je op onze pagina over het aankoopproces. We staan klaar om al je vragen te beantwoorden!

In de koop- en aannemingsovereenkomst zit een ontbindende voorwaarde voor financiering. Als je onverhoopt de hypotheek niet rond krijgt, kun je binnen een periode van twee maanden na aankoop de overeenkomst ontbinden. Je kunt dit doen door de ontbinding aan te vragen, aangevuld met tenminste één afwijzing van een geldverstrekker. Dit komt gelukkig weinig voor omdat je samen met je VORM Financiële Coach vooraf aan het tekenen van de koopcontracten al weet waar je financieel aan toe bent en wat je wilt en kunt betalen.  
 

Voordat de bouw van start kan gaan, moeten eerst alle opschortende voorwaarden vervuld zijn. Een aantal vaak voorkomende opschortende voorwaarden zijn: goedkeuring / planacceptatie van de garantieverstrekker SWK, een minimaal aantal woningen dat verkocht moet zijn (vaak 70%), een onherroepelijke omgevingsvergunning of bijvoorbeeld dat het terrein bouwrijp moet zijn en in eigendom van de ontwikkelaar.  
 

Dit is van toepassing voor de ‘betaalbare appartementen’ (tot € 405.000,- v.o.n. prijspeil 2025) en geldt voor 10 jaar. Dit betekent dat je verplicht bent om zelf in het appartement te gaan wonen en het niet kunt verhuren aan anderen. Er geldt een uitzondering voor 1e graadsfamilieleden (kinderen, broers, ouders), waardoor een appartement ook voor huisvesting van direct verwanten aangekocht kan worden.

Ja, dit geldt echter tot drie jaar na de notariële levering. Wat in de praktijk erop neerkomt dat omstreeks de oplevering van de woningen het anti-speculatiebeding reeds is verlopen.  
 
Indien een woning gekocht wordt met een bijdrage uit Nationaal Fonds Betaalbare koopwoningen (NFBK) dan komt het anti-speculatiebeding te vervallen.  
 
Om administratieve rompslomp voor de aannemer te voorkomen kan een woning waarvan een koop- en aannemingsovereenkomst is getekend (en de wettelijke bedenktijd is verstreken) voor oplevering niet verkocht worden. Aannemer levert de woning op aan de Koper met wie de aanneemovereenkomst gesloten is. Vlak na oplevering kan de woning wel verkocht worden rekening houdend met het genoemde anti-speculatiebeding van drie jaar na notariële levering (en de voorwaarden van NFBK, indien de woning gekocht wordt met een bijdrage uit dit fonds).  

Nee, bij De Lakenpoort wordt geen erfpacht gebruikt. Als koper koop je een appartementsrecht, en hierop rust in dit geval geen erfpacht. Dit betekent dat de woning volledig in eigendom is. 
 
Indien de woning wordt gekocht met een bijdrage uit Nationaal Fonds Betaalbare koopwoningen (NFBK), dan geldt een speciale KoopStart-regeling:  
Koopstart is bedoeld voor kopers die gezien hun inkomen nét niet in staat zijn om een woning te kopen. Dit betekent dat je een woning koopt voor een lagere prijs dan de marktwaarde. De verkopende projectontwikkelaar heeft een aanvraag lopen voor deelname aan het NFBK. Dit fonds verleent je dan een zogeheten 'koperskorting' op de marktwaarde. 
Om afspraken (zoals de lagere prijs) vast te leggen is er sprake van erfpacht, waarbij de erfpachtcanon in één keer zonder overdracht van geld wordt afgekocht. Lees er hier meer over. 

Je kunt met zekerheid stellen dat je huis wordt afgebouwd. Alle appartement vallen onder de garantie van het Stichting Waarborgfonds Koopwoningen (SWK). Dit betekent dat je kunt vertrouwen op de kwaliteit van je woning en dat deze gegarandeerd wordt afgebouwd, zelfs als er onverwachte problemen bij de aannemer optreden. Bovendien worden eventuele gebreken gedurende de garantietermijn hersteld. Voor meer gedetailleerde informatie, kun je terecht op de website www.swk.nl.

Ja, je hebt garantie op de woning. De garantie op de bouwkundige kwaliteit van de woning is vastgelegd in de garantieregeling van SWK. De precieze garantieperiodes en voorwaarden zijn hierin opgenomen.

Het garantiecertificaat ontvang je nadat het plan is goedgekeurd door SWK en vóórdat je naar de notaris gaat voor de levering van je appartement. Ze sturen het certificaat dan naar jou toe.

Bij De Lakenpoort begrijpen we dat de geplande oplevering eind 2028 / begin 2029 enkele hypotheekuitdagingen met zich mee kan brengen, zoals het bouwdepot, de overbruggingshypotheek en de geldigheid van de hypotheekofferte.  

VORM beschikt over een eigen Hypotheekafdeling, genaamd VORM Finance. Onze Hypotheekspecialisten hebben de taak om de best mogelijke hypotheek voor jou te verzorgen. Een logische gedachte, want met de beste hypotheek komt jouw VORM-huis nóg meer binnen je bereik.

Met je eigen VORM Financiële Coach wordt er een op maat gemaakt plan opgesteld waarin jouw persoonlijke hypotheektijdlijn wordt vastgelegd. Alle mogelijke uitdagingen worden in dit plan aangepakt, zodat jij met vertrouwen naar de notaris kunt stappen. 

Uiteraard is de keuze geheel aan jou om hier wel of geen gebruik van de maken. Je kunt ook een andere eigen hypotheekadviseur in de arm nemen.  
 
Voor de Tussenappartement type A wordt een beroep gedaan op het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen (NFBK). Bij deelname aan dit plan wordt een groot deel van de koopsom van de grond voldaan door dit fonds. Kijk voor de voorwaarden naar Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen | NFBK Dus, maak je geen zorgen, De Lakenpoort heeft de oplossing om jouw hypotheekproces soepel en zorgeloos te laten verlopen. 

VORM beschikt over een eigen Hypotheekafdeling, genaamd VORM Finance. Onze Hypotheekspecialisten hebben de taak om de best mogelijke hypotheek voor jou te verzorgen. Een logische gedachte, want met de beste hypotheek komt jouw VORM-huis nóg meer binnen je bereik.

Bij de definitieve inschrijving zal door VORM Finance een aantal financiële vragen worden gesteld om te kunnen beoordelen of je in staat bent om de woning te kunnen kopen/financieren.  
 
Na toewijzing van de woning kunt je vrijblijvend een gesprek aangaan met je eigen Financiële Coach van VORM Finance. In dit gesprek krijg je een goed beeld of je de woning kunt betalen en wat jouw toekomstige maandlasten zullen zijn.  
 
Indien gewenst behoef je de definitieve Koop- en Aannemingsovereenkomst pas te tekenen na een eerste gesprek met VORM Finance (dit als extra ruimte naast het financieringsvoorbehoud van 2 maanden dat standaard ook al aan de orde is vanaf het tekenen Koop- en aannemingsovereenkomst). Zo heb je zicht op de financiële consequenties, nog voor dat je de koop- en aannemingsovereenkomst getekend hebt. Het is meestal mogelijk om binnen twee weken een overleg in te plannen met VORM Finance.    
 

In de De Lakenpoort woon je met verlaagde maandlasten.

De woningen in de De Lakenpoort worden bijna Energieneutraal (BENG) gebouwd, wat je recht geeft op het afsluiten van een Duurzaamheidshypotheek met mooie rentekortingen.

Meerdere banken geven kopers stevige hypotheekvoordelen bij aanschaf van een energiezuinige woning. Eén van de beste voorbeelden van een Duurzaamheidshypotheek met sublieme voorwaarden is de Klimaat Plus Hypotheek van Triodos. 

De NHG is een garantie op hypothecaire leningen voor de aankoop van een eigen woning. Door deze garantie van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW), is de geldverstrekker zeker dat de lening wordt terugbetaald.  


Moet de woning onverhoopt worden verkocht en is de opbrengst lager dan de hypotheekschuld, dan betaalt het WEW de restschuld aan de geldgever.  
In ruil voor de NHG-zekerheid bieden geldverstrekkers een rentekorting op de hypotheek. Informeer hiernaar bij je hypotheekadviseur.  
 
Meer informatie vind je op de website van de Nationale Hypotheek Garantie 
 
Alle Tussenappartementen type A vallen binnen de Nationale Hypotheek Grens (NHG). 

Zodra de bouw van De Lakenpoort definitief doorgaat -dit is als alle opschortende voorwaarden zijn vervuld- word je door de notaris uitgenodigd om de leveringsakte en hypotheekakte te ondertekenen. Het is verstandig om de hypotheek rond te hebben zodra je in de gelegenheid wordt gesteld de akte bij de notaris te onderteken.

In de koop- en aannemingsovereenkomst zit een ontbindende voorwaarde voor het verkrijgen van een hypotheek. Als je onverhoopt de hypotheek niet rond krijgt, kun je binnen een periode van twee maanden na aankoop de overeenkomst ontbinden. Je kunt dit doen door de ontbinding aan te vragen, aangevuld met tenminste één afwijzing van een geldverstrekker. 

 
Dit komt gelukkig weinig voor omdat je samen met je VORM Financiële Coach vooraf aan het tekenen van de koopcontracten al weet waar je financieel aan toe bent en wat je wilt en kunt betalen. 

Zodra je naar de notaris gaat voor het passeren van de leveringsakte, betaal je de koopsom van de grond. De aanneemsom voor de bouw van je woning betaal je vervolgens in termijnen. De notaris verzorgt tijdens de notariële levering de betaling van alle tot op dat moment verschuldigde termijnen en eventuele rente.  
 
Nadat er weer een bepaald punt in de bouw is bereikt, ontvang je van de aannemer een factuur die je binnen twee weken dient te betalen. Je kunt betalen uit eigen middelen of de factuur voor betaling doorsturen naar jouw hypotheekverstrekker.  

Ja dat is mogelijk. Het is verstandig om dat zo snel mogelijk kenbaar te maken. Bij berekening van je hypotheekmogelijkheden wordt, samen met je VORM Financiële Coach, gekeken hoe je spaargeld het beste ingezet kan worden.  
 

Bij het kopen van een nieuwbouwwoning moet je altijd rekening houden met extra kosten. Zo heb je bijvoorbeeld kosten bij het sluiten van een hypotheek (advieskosten en notariskosten). Ook maak je kosten voor het inrichten en afwerken van de woning.  
 

Dat is alleen mogelijk voor het passeren van de hypotheekakte. Het is dan wel verstandig dat je dit goed afstemt met de projectnotaris die de leveringsakte passeert. Het is praktischer als zowel de levering als ook het passeren van de Hypotheek bij de projectnotaris zal plaatvinden.

Dit begrip lichten we graag toe: De projectontwikkelaar heeft de grond gekocht voordat hij deze aan je doorverkoopt. Hij schiet de kosten van de grond dus aan je voor. Dit wordt ook wel voorfinanciering genoemd. Hij mag daarom rente over de grond in rekening brengen, vanaf de datum dat hij de grond kan leveren (vaak bij een onherroepelijke omgevingsvergunning) tot aan de datum waarop je de koop-/aannemingsovereenkomst ondertekent en de levering en betaling via de notaris plaats vindt. Dit heet grondrente of grondkostenrente. 


Ontwikkelcombinatie Schipholweg C.V. zal de grondrente niet direct vanaf de aankoopdatum grond laten ingaan. De grond wordt rentedragend vanaf de datum die is opgenomen in de koop- en aannemingsovereenkomst of een aantal weken nadat de opschortende voorwaarden (waarvan het onherroepelijk worden van de omgevingsvergunning de belangrijkste is) in vervulling gegaan zijn.  
Vóór deze datum is de rentevrije periode. Als je ervoor zorgt dat je je stukken tijdig op orde hebt en binnen de rentevrije periode naar de notaris gaat voor de levering, zal er geen grondrente in rekening gebracht worden.  


Indien je dit niet doet en later naar de notaris gaat, wordt het rentebedrag berekend vanaf de ingangsdatum dat de grond rentedragend is geworden tot aan de datum van levering bij de notaris. Deze grondrente is een vergoedingsrente die je als koper betaalt als de projectontwikkelaar de grond al in eigendom heeft en deze aan het voorfinancieren is.  

Ook dit begrip lichten we graag toe: Bij de aanneemsom werkt het ongeveer hetzelfde als bij bovenstaande vraag over de grondkosten.  
 
De aanneemsom van de nieuwbouwwoning betaal je in termijnen. De termijnen zijn gerelateerd aan de voortgang op de bouwplaats. Elke termijn heeft betrekking op het gereedkomen van een specifiek gedeelte van de woning, de termijnen staan in de aannemingsovereenkomst omschreven.  
Als de aannemer al is gestart met de bouw op het moment dat je de koop-/aannemingsovereenkomst tekent, betaal je rente over de termijnen die inmiddels gepasseerd zijn, de zogeheten reeds vervallen termijnen. Een benaming hiervoor is rente tijdens de bouw.  


Is de bouw nog niet begonnen op het moment van koop, dan betaal je deze rente niet. 

Je betaalt de kosten voor de grond pas op het moment van de overdracht bij de notaris. Gedurende de periode tussen de koop en de daadwerkelijke levering financiert de ontwikkelaar de grond dus nog steeds voor. Ook daarover betaal je rente. Deze rente heet meestal uitstelrente. Uiteraard is dit niet van toepassing als je netjes binnen de rentevrije periode bij de notaris transporteert. 
Als er tussen de koop en de levering ook nog termijnen van de aanneemsom vervallen, betaal je daarover ook rente. Net als bij de grond wordt dit uitstelrente genoemd. Je betaalt deze rente ook als de bouw toevallig start tussen het moment van koop en levering en dus de eerste bouwtermijn gefactureerd wordt. 

Bouwrente is het verzamelbegrip voor alle bovenstaande verschillende rentes (grondrente, rente tijdens de bouw en uitstelrente). De rentepercentages voor de verschillende soorten rente kunnen verschillen. Je vindt ze in uw koopovereenkomst (grond) en aannemingsovereenkomst (bouw).

Het vermijden van dubbele maandlasten is helaas moeilijk te realiseren. Gedurende de bouw betaal je al een deel van de koopsom en daarvoor betaal je een vergoeding aan je geldverstrekker. Deze dubbele maandlasten zijn wel fiscaal aftrekbaar, met een maximum van twee jaar. 
 
Als je je nieuwe huis in De Lakenpoort wilt financieren met de overwaarde van je nog te verkopen woning, heb je tot dat je oude woning door de kopers betaald is een tijdelijke lening nodig. Dit is bekend als ‘overbruggingskrediet’ of ‘overbruggingshypotheek’. Geldverstrekkers hanteren hiervoor een bepaalde maximale looptijd.  
De rente van het overbruggingskrediet is aftrekbaar. Onder de fiscale ‘verhuisregeling’ mag je tijdelijk de rente van zowel je oude huis als je nieuwe huis aftrekken. De termijn begint in het jaar waarin je de oude woning te koop zet, óf je nieuwe woning aankoopt. Dat jaar plus 3 extra jaren heb je recht op hypotheekrenteaftrek voor beide woningen. 
 
Het is raadzaam om dit soort zaken te bespreken met je VORM Financiële Coach. Ze helpen je om jullie financiering zo goed en goedkoop mogelijk te organiseren. 

Bij een nieuwbouwwoning voldoet de woning minimaal aan alle huidige (duurzaamheids-) vereisten. De woning is zeer goed geïsoleerd, er is koeling aanwezig en de woning is voorzien van alle moderne vereisten. Daarnaast is het mogelijk om de woning direct te laten voldoen, zonder dat hier dure verbouwingskosten voor benodigd zijn. Een nieuwbouwwoning wordt vaak Vrij Op Naam, VON verkocht. Dit betekent dat alle belastingen en notariële kosten behorende bij het in eigendom krijgen van de woning, in de prijs is inbegrepen. Het nadeel dat de woning vaak niet binnen enkele maanden beschikbaar is, kan ook gezien worden als een voordeel. De koopsom behoeft niet in eens gedaan te worden, maar in termijnen. Bij oplevering van de woning is de waarde vaak al weer hoger dan waarvoor de woning gekocht is. Alle signalen geven aan dat dit de komende jaren zal blijven aanhouden, hoewel hier natuurlijk geen garantie voor is. 

De Lakenpoort is klaar voor de toekomst als het gaat om verwarming en koeling. Het gebouw is gasloos en energiezuinig, en het maakt gebruik van collectieve (warmte)pompen met bodembronnen (WKO), buffervaten voor warm water en een aansluiting op stadsverwarming om aan de piekvraag te kunnen voldoen. De WKO haalt in de winter warmte uit de bodem en in de zomer koelte.  
 
De collectieve WKO wordt tevens gebruikt door de kantoortoren (toren 1), zodat de restwarme bij het koelen van de kantoren kan worden omgezet naar warmte en warm tapwater voor de woningen. Dit slimme energiesysteem voorziet in de verwarming en koeling van je woning, evenals in het warme tapwater (kranen, douche) dat je dagelijks gebruikt. Zo ben je klaar voor een duurzame en comfortabele toekomst!  
 
Het koelen van de woning betreft enkele graden ten opzichte van de buitentemperatuur en werkt door gekoeld water door de vloerverwarmingsleidingen te laten stromen. Er komen geen radiatoren in het appartement. 

De Lakenpoort is zeker een duurzaam gebouw! Het is ontworpen met het oog op energie-efficiëntie en is klaar voor de toekomst voor wat betreft duurzame energiebronnen.  
 
Het gebouw minimaliseert de warmte- en de koudevraag door slimme oriëntatie, balkons die werken als luifels, beperken van zoninstraling, gebruik van hoogwaardige isolatie en vraaggestuurde ventilatie (CO2) met warmteterugwinning te gebruiken. Dit maakt De Lakenpoort tot een zeer energiezuinig en milieubewust gebouw! 

Bij De Lakenpoort koesteren we duurzaamheid als een topprioriteit. We richten ons op diverse belangrijke thema's, zoals energie-efficiëntie met behulp van duurzame bronnen, circulair beton, klimaatadaptatie en groene natuurinclusieve gemeenschappelijke buitenruimten die de biodiversiteit bevorderen. 


Dit komt tot uiting in tal van aspecten, waaronder groene daken, een waterretentiesysteem, het innovatieve collectieve verwarmings-en koelingssysteem (WKO) en nog veel meer. We zijn vastbesloten om bij te dragen aan een duurzame en leefbare toekomst! 

Zeker weten! De Lakenpoort is ook klimaatadaptief. Dat betekent dat we anticiperen op de veranderingen in het klimaat.  
 
Ons groene daktuinen en ‘kijktuinen’ dragen bij aan het verminderen van hittestress. In groene omgevingen is de temperatuur op warme dagen aanzienlijk lager dan in gebieden met veel bestrating.  
 
Bovendien vangen we regenwater op de groendaken op. Hierdoor verminderen we de belasting op het rioleringsstelsel tijdens hevige regenval. Het opgevangen water wordt gebruikt voor irrigatie van de beplanting op de verschillende daken en overtollig water wordt geleidelijk afgevoerd. Op die manier slaan we twee vliegen in één klap! 

Uiteraard! De duurzame woningen in De Lakenpoort worden volledig gasloos opgeleverd.

Je hebt uiteraard nog steeds de controle over je woningtemperatuur met je eigen digitale thermostaat. Je kunt het zo comfortabel maken als je wilt.

Jazeker, op de daken van de torens worden zonnepanelen geplaatst. Deze zonnepanelen zullen bijdragen aan de elektriciteitsvoorziening van het gebouw en helpen om de energie duurzaam op te wekken.

De Lakenpoort ligt op steenworp afstand van station Leiden Centraal vanaf waar zowel treinen als bussen vertrekken.  
 
De Lakenpoort richt zich volledig op openbaar vervoer, fietsen en lopen. Door de centrale ligging is alles op korte afstand beschikbaar.  

In De lakenpoort zijn zeer veel fietsenstallingen opgenomen. Iedere woning heeft 2, 3 of 4 fietsplaatsen toegewezen, afhankelijk van de grote van de woning.  
Tevens is inpandig een fietsenstalling voor bezoekers voorzien.  
Daarnaast zijn er opstelmogelijkheden voor scooters en bijzondere fietsen zoals bakfietsen.  

In de collectieve fietsenstallingen zijn geen oplaadpunten voorzien. Je dient de batterij van je elektrische fiets in je appartement zelf op te laden.

Het project De Lakenpoort ligt aan de Schipholweg. De Schipholweg maakt onderdeel uit van de Leidse Ringbaan Noord en is een belangrijke straat om de stand in- en uit te komen. Tussen het gebouw en de rijweg ligt een breed voet- en fietspad, die tevens veel door voetgangers en fietsen gebruikt wordt. Laden- en lossen is derhalve niet mogelijk aan de Schipholweg. Derhalve is er gekozen voor een logistieke straat aan de spoorzijde van het complex en deze te combineren met de parkeervoorziening. Voor kantoren en enkele grotere woningen worden abonnementen uitgegeven. Er zullen geen individuele parkeerplaatsen worden uitgegeven. De parkeervoorziening betreft ca 133 parkeerplaatsen:

  • Per toren is er 1 laad- en losplek voorzien voor pakketdiensten en overige bevoorrading met bestelbussen.
  • Parkeergarage op -1 met totaal 39 parkeerplaatsen. Deze plaatsen zijn voorzien voor de bezoekers van zowel de bewoners als de bezoekers van de kantoren en overige commerciële ruimten
  • 15 (buiten kantoortijden 17) reguliere parkeerplaatsen op maaiveldniveau in de logistieke straat. Op de maatgevende zaterdagavond (dan zijn er de meeste bezoekers) kan tevens de laad- en losplaatsen gebruikt worden, omdat deze op zaterdagavond zeer beperkt in gebruik zullen zijn.
  • 39 parkeerplaatsen op maaiveldniveau in de logistieke straat. Deze plaatsen zijn uitgevoerd als mechanische plaatsen in zgn. combiliften[1]. Deze plaatsen zijn beschikbaar voor vaste parkeerders met een abonnement (enkele bewoners van grotere woningen en medewerkers van de bedrijven). Dergelijke systemen – in diverse varianten - zijn op vele plaatsen in Nederland toegepast, waaronder De Pulse in Amsterdam Zuidoost en bij de Hugo de Grootstaete aan de Hugo de Grootstraat in Leiden.
  • 21 parkeerplaatsen zijn per autolift bereikbaar vanuit de parkeergarage op -1 naar +1 en 17 plaatsen op +2. Een dergelijk systeem voor het ontsluiten van de parkeerplaatsen via autoliften is onder andere toegepast bij wooncomplex The Red Apple in Rotterdam. Naast de autolift is een reservelift beschikbaar. Autoliften zijn er in diverse soorten en maten en hebben in het algemeen een snelheid van 0,2 tot 0,6 m/sec. Dit wil zeggen dat vanuit de parkeerkelder de parkeerlaag op +1 in minimaal 15 seconden en op +2 in minimaal 20 seconden wordt bereikt.

 

[1] https://www.carparkers.nl/parkeersystemen/semi-automatische-parkeersystemen/combilift-543

Voor de kantoren en enkele grotere woningen worden abonnementen uitgegeven. Er zullen geen individuele parkeerplaatsen worden uitgegeven. De totale parkeervoorziening betreft circa 132 parkeerplaatsen: 

  • Per toren is er één laad- en losplek voorzien voor pakketdiensten en overige bevoorrading met bestelbussen. 
  • 39 parkeerplaatsen in de parkeergarage op -1. Deze plaatsen zijn voorzien voor de bezoekers van zowel de bewoners als de bezoekers van de kantoren en overige commerciële ruimten. 
    15 (buiten kantoortijden 17) reguliere parkeerplaatsen op maaiveldniveau in de logistieke straat.
  • Op zaterdagavond kunnen tevens de laad- en losplaatsen gebruikt worden, omdat deze op zaterdagavond zeer beperkt in gebruik zullen zijn.  
  • 39 parkeerplaatsen op maaiveldniveau in de logistieke straat. Deze plaatsen zijn uitgevoerd als mechanische plaatsen in zgn. combiliften. Deze plaatsen zijn beschikbaar voor vaste parkeerders met een abonnement (enkele bewoners van grotere woningen en medewerkers van de bedrijven).  
    (Dergelijke systemen – in diverse varianten - zijn op vele plaatsen in Nederland toegepast, waaronder De Pulse in Amsterdam Zuidoost en bij de Hugo de Grootstaete aan de Hugo de Grootstraat in Leiden).  
  • 21 parkeerplaatsen zijn per autolift bereikbaar vanuit de parkeergarage op -1 naar +1 en 17 plaatsen op +2.  
    (Een dergelijk systeem voor het ontsluiten van de parkeerplaatsen via autoliften is onder andere toegepast bij wooncomplex The Red Apple in Rotterdam. Naast de autolift is een reservelift beschikbaar. Autoliften zijn er in diverse soorten en maten en hebben in het algemeen een snelheid van 0,2 tot 0,6 m/sec. Dit wil zeggen dat vanuit de parkeerkelder de parkeerlaag op +1 in minimaal 15 seconden en de parkeerlaag op +2 in minimaal 20 seconden wordt bereikt). 

Voor toren 2 zullen maximaal 15 parkeerabonnementen voor de grotere woningen worden uitgegeven. Deze abonnementhouders kunnen hun auto dan parkeren op de 1e of 2e verdieping via de autolift of op de plaatsen met een combilift in de logistieke straat. Er zullen geen individuele parkeerplaatsen worden uitgegeven. 
 
Daarnaast heeft de ontwikkelaar nog diverse parkeerplaatsen in de omgeving in haar bezit: 
6 parkeerplaatsen aan de Parmentierweg op ca 2 min lopen 
5 parkeerplaatsen in de parkeergarage onder Rijnveste op ca 5 min fietsen 
26 parkeerplaatsen in project Clusius aan de Wassenaarseweg 64 op ca 7 min fietsen 
 
Deze parkeerplaatsen kunnen (uitgaande van de geldende regels binnen de VVE’s van deze parkeervoorzieningen) door ontwikkelaar te koop aangeboden worden tegen een nader te bepalen koopsom. 
 
Informeer hiervoor bij de makelaar. 
 
Deze parkeerplaatsen zullen niet beschikbaar zijn voor de kopers van een Tussenappartement type A. 
 
Tijdens de bouw van De Lakenpoort zullen in parkeergarage(s) in de omgeving parkeerplaatsen worden gehuurd voor het bouwplaatspersoneel. Deze parkeerplaatsen zullen na afronding van de bouw (binnen de geldende voorwaarden van betreffende parkeervoorziening) vrijkomen en beschikbaar gesteld kunnen worden aan kopers in toren 2.  
 
Voor De Lakenpoort worden door de gemeente Leiden géén parkeervergunningen in openbaar gebied aan de bewoners uitgegeven.  

Bezoek kan via een bewoner toegang krijgen tot de parkeergarage. Elke bewoner kan een maximaal aantal parkeeruren per jaar kopen en toewijzen aan haar bezoek. De regeling is vergelijkbaar met de bezoekersregeling van de gemeente Leiden, met dien verstande dat een marktconform parkeertarief wordt gevraagd. 


Een bewoner kan een bezoeker aanmelden met kenteken. Door middel van kentekenherkenning wordt bezoek automatisch toegelaten tot parkeerlaag -1 (en als daar geen ruimte meer is in de logistieke straat).  


Als back-up zal de parkeerder een QR-code of vergelijkbare identificatie worden toegestuurd, waarmee de slagboom bij de entree van parkeerlaag -1 kan worden geopend en waarmee toegangsdeuren kunnen worden geopend.  
 
Deze procedure is tevens van toepassing op leveranciers en onderhoudsbedrijven die voor langer dan 30 minuten aanwezig zullen zijn en daarom niet als laad- en losverkeer worden aangemerkt. 
 
Te allen tijde worden eerst de bezoekersplaatsen op parkeerlaag -1 gebruikt en pas als die volledig bezet zijn, wordt doorverwezen naar de logistieke straat. 

De Lakenpoort wordt na verwachting gerealiseerd door aannemer VORM Bouw B.V. Deze, of een door ontwikkelaar aan te wijzen andere aannemer, bouwt jouw woning en is jouw contactpersoon tijdens de bouwperiode. Voor vragen over meer- en minderwerk kun je tijdens de bouwvoorbereidingsfase bij de kopersadviseur van de aannemer terecht.

De prijzen voor meerwerkopties zullen online worden geplaatst zodra ze beschikbaar zijn. Je kunt ze dan bekijken in jouw Woningdossier, dus houd deze bron in de gaten voor gedetailleerde informatie over de prijzen van meerwerkopties. Naar verwachting zal dit zijn tijdens de bouwvoorbereidingfase.

Enige tijd na de notariële levering van je appartement zal deze adviseur contact met je opnemen om een gesprek in te plannen en je te begeleiden bij verdere stappen en keuzes voor je nieuwe thuis.

Heb je interesse in dit project?

Meld je aan voor de nieuwsbrief